Trick eye, trick art, street art or whatever..


Assalamualaikum dan salam sejahtera readers sekalian. Hari jumaat lalu (30 Mei) aku telah ke tempat yang aku teringin pergi dan tidak berapa jauh dari rumah aku. Tempat ni banyak lukisan2 dinding di sebuah bangnan dan kita boleh mengambil gambar dengan aksi tersendiri mengikut khayalan kita seolah-olah ia kelihatan betul wujud di depan kita seperti gambar di atas ni. Ini dikenali sebagai "trick eye", "trick art" atau "street art". Ini hanya beberapa term yang aku tahu. Jika ada term lain yang korg tau inform aku ye. Sebenarnya banyak tempat sebegini dah wujud di beberapa negara luar tetapi di Malaysia aku hanya tahu di i-city Shah Alam, Seksyen 2 Shah Alam, Penang dan Johor Bahru. Sebelum ni aku asyik lihat beberapa orang kenalan di facebook dan instagram upload gambar sebegini dan aku tahu lokasi gambar2 yang mereka upload iaitu di Penang dan i-city. macam mana aku tau? aku tahu lepas membaca surat khabar ketika tempat2 sebegini mula wujud. ketika aku melihat gambar2 rakan2 facebook sehingga khamis lepas aku belum berpeluang untuk mengunjungi tempat sebegini di Penang dan i-city. Alhamdulillah aku berpeluang tempat yang menghasilkan "trick eye", "trick art" atau "street art" pada hari jumaat yang lalu bersama dua orang kawan aku dari Petaling Jaya. Kami sudah merancang untuk ke tempat ini sejak seminggu sebelum itu lagi. Di mana lokasi sebenar "trick art" seperti dalam gambar di atas ni? yang pasti BUKAN di Penang dan i-city. Sebelum aku beritahu tempat yang aku lawati ni, aku ingin kongsikan beberapa keping gambar dengan korang semua.








Selepas aku upload gambar2 yang aku rakamkan seperti di atas di media sosial, ramai yang bertanya di mana lokasi aku mengambil gambar2 ni. Baiklah. Lokasi sebenar gambar2 ni diambil adalah di Atmosphere, Equine Park, Seri Kembangan Selangor. Bagi sesiapa yang tinggal di kawasan sekitar Seri Kembangan terutama di Equine Park, pasti tahu lokasi tempat ini. Atmosphere tak jauh dari Pasar Borong Selangor dan terletak di belakang Giant supermarket. Kawasan Atmosphere banyak kedai yang masih belum buka. Usah risau. setakat ni tempat letak kereta dan motor masih banyak kosong setiap kali korang ke sini dan masih free (setakat ini). Kawasan Atmosphere ini luas dan ia sangat berbaloi jika dapat ke setiap blok bangunan. memang memenatkan untuk berjalan jauh tetapi kepuasan dapat mengambil gambar sebegini mungkin sekali dalam seumur hidup. Jadi bagi aku, tidak perlu ke tempat jauh2 seperti i-city dan Penang untuk mengambil gambar sebegini. Jika korang pernah ambil gambar sebegini di i-city dan Penang dan ingin ke tempat lain bolehlah ke Atmospehere di Seri Kembangan. Kalau korang tak tahu nak ke sana, bolehlah rujuk pada peta di bawah. kalau ada aplikasi GPS seperti Waze, boleh rujuk kordinat pada gambar yang disediakan di bawah.

Peta ke Atmosphere, Equine Park

Kordinat ke Atmosphere, Equine Park

Kami menghabiskan kira2 2-3 jam dan beredar pada pukul 1.00 tengah hari untuk ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat di masjid berdekatan. Selepas solat Jumaat, kami makan tengah hari di kedai mamak juga di kawasan Atmosphere. memang memenatkan tetapi kami seronok berjalan2 dan mengambil gambar di sini. Kami pun pulang ke rumah kira2 pukul 3.00 petang selepas makan tengah hari. Sebelum aku mengakhiri penulisan aku hari ini, aku belanja korang beberapa keping gambar lagi ketika aku dan dua orang kawan aku mengunjungi Atmosphere pada hari Jumaat yang lalu. Semoga korang terutama sekali peminat fotografi dapat idea untuk mengambil gambar di sini. Sekian. terima kasih. bye.









0 comments: (+add yours?)