Hantaran kawin yang MELAMPAU

Assalamaualikum readers sekalian. memang kita sekarang ni dikejutkan dengan nilai hantaran kawin yg agak tinggi berdasarkan taraf pendidikan seseorang tu.maknanya nilai hantaran yg dikenakan tu sesuai dengan kelulusan seseorang. kalau org tu ada degree dalam bidang ni dari universiti oversea nilai dia cmni. manakala kalau org ni ada diploma dlm bidang ni tp balaja kt universiti kt mesia, nilai dia byk ni.aku pun tak terkecuali untuk berasa terkejut bila mendengarnya..mana tak nya..menda cmni boleh dibuat seperti urusan jual beli..bila masalah ekonomi melanda negara kita (harga barang naik) maka hantaran juga turut meningkat..inilah akibatnya bila masalah dunia lebih diutamakan manakala soal agama ditolak ketepi..apa semua ni? kira2 dua minggu lalu, aku ada letak status mengenai soal ini di facebook aku. status yg aku letakkan di facebook adalah seperti gambar di link ni-->nilai hantaran tinggi


p/s: sapa2 tak dpt baca status tu, kena jd friend aku dulu kt facebook ye..sebab tak semua org bleh tgk status tu. nk letak gmbr tak bleh sebab imej kabur bila zoom in..



ini pula pendapat seorang ustaz yang agak famous iaitu ustaz Azhar Idrus (zoom kalau nk baca lebih jelas):


So, harap korg semua fikirkan balik..soal adat atau agama lebih penting. jangan terlalu taksub dengan apa yg berlaku di duniawi..ramai yg bertanya pada aku bila aku nk kawin..aku pn jawab la nak kawin cmna pompuan skang materaialistik (tak semua ok). lagi2 skang hantaran kawin sgt tinggi..paling murah pn RM 10,000.00. huhu..bujang sampai ke tua la..aku juga tertarik dengan apa yang dikatakan oleh besan mak aku (mak mertua abg aku la..). katanya memang skang susah nak cari pompuan yg baik dan tak pentingkan harta..memang betul..kalau dia tanya pihak pompuan juga dia akan kata susah nk cari lelaki yg baik skang ni..ok..nobody is perfect..satu lagi yang membuatkan aku tertawa adalah diaolog dia seperti



"Tak lama lagi rancangan USTAZAH PILIHAN akan klua di Astro. carilah calon isteri kt dalam program tv tu. mana tau berkenan ke. hehehe"



cmna pn jodoh dan pertemuan di tangan tuhan..biarlah aku kukuhkan ekonomi aku dulu sebelum aku mencari pasangan hidup.

0 comments: (+add yours?)