P.Ramlee tiada pengganti..

Hari ini, 29 Mei 2012 genap 39 tahun pemergian seorang insan seni yang bernama Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Hampir 40 tahun beliau meninggalkan kita dan masih dikenang sehingga kini. siapa tak kenal P.Ramlee.beliau lah pelakon, pelawak,penyanyi,komposer,penerbit,pengarah dan macam2 lagi..generasi sekarang pun kenal gara2 filem2 dia banyak kali dimainkan di TV. kira generasi sekarang boleh dikatakan pangkat cicit (generasi ke-4) pun kenal P.Ramlee. sampai bila-bila jasa dan pengorbanan P.Ramlee masih dikenang. ketika hayat beliau, beliau tidak diendahkan oleh masyarakat tetapi lain pula setelah beliau meninggalkan kita semua. lagu2 dan filem2 lakonan dan arahan beliau terus dimainkan. pasti korg semua tak jemu2 nk tgk filem2 P.Ramlee kan walaupun dh tgk byk kali dan dh hafal segala dialog dan jalan cerita. aku pun macam tu juga tak pernah jemu nk tgk filem2 P.Ramlee walaupun dh tgk banyak kali, dh hafal jalan cerita dan dialog2 dia.

Salah satu filem Allahyarham yang menjadi kegemaran aku ialah Ibu Mertuaku. Kenapa? huhu..sebab jalan cerita dia pasal seorang ibu tak setuju anak dia memilih ahli muzik sebagai calon suami. Lain daripada tu, dialog dia pun menarik juga. antara dialog2 yang aku rasa kita dah lali sgt adalah seperti:







sila tgk video atas ni start 8:08 sampai habis

Tidak dilupakan juga lagu2 dalam filem tersebut seperti Jangan Tinggal Daku, Jeritan Batinku dan Dimana kan Ku Cari Ganti adalah antara favourite aku. Kalaunak tau lagu2 yang aku sebtkan tu, carilah kt youtube.ahaha..Hari Seniman juga telah diwujudkan beberapa tahun lps dimana ia jatuh pada tarikh 29 Mei dan akan diingat sebagai hari pemergian seorang insan bernama P.Ramle.

0 comments: (+add yours?)