Peminta sedekah...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Ptg td dlm pukul 5 ptg aku dan mak aku klua mkn kt kedai makan yg diberi nama Murtabak Singapore kt area bangi jgk. dh lama x makan murtabak singapore ni jadi mak aku ajak aku mkn sini. Lps dh order dan makanan sampai, kitrg pn makan. tgh makan dlm 15 minit cmtu, sorg bdk umur cm 10-11 tahun pakai songkok(bdk tahfiz atau bdk skola agama. dh familiar sgt dh) serta dgn resit di tangan dtg kt meja aku dan minta sedekah kt aku. tp cara dia ckp nk minta derma kt aku tu mcm dh hafal skrip yg dia buat sndri. aku xbagi duit kt bdk dgn bg alasan aku xde duit kecil. Bdk tu pn kata dia ada duit tukar. Byklh kau. Kalau aku bagi RM 10 kt kau mmg kenyang perut kau. Lalu bdk tu pergi kt meja lain dan wat menda sama lps aku kata aku xde duit kecil. Aku bkn xnk sedekah atau kedekut. Mmg sedekah tu amalan mulia. Tp kalau ni kes penipuan cmna?

Aktiviti minta sedekah cmni dh byk dh ada kt Bangi especially kt kedai makan yg bleh kata open mcm kt SOHO, Cempaka rimb dan Muratabk Singapore ni. Pihak berkuasa kena amik tindakan psl kes ni dan kedai makan yg aku sebut tadi tu pn kena wat amaran "DILARANG MEMINTA SEDEKAH!" kt kedai makan diorg. Setakat ni kedai makan yg ada amaran mcm tu adalah kt Village View kt area Bangi jgk. Apakejdahnya minta derma kt tmpt mkn cmni. Pandai lak pilih tmpt. Kalau tmpt eksklusif xberani mintak derma mcm kt kfc, mcd atau Pizza San Francisco(kt Bangi). Tp tmpt paling terror diorg pilih kt bank. Tau tiap2 ari org ramai slalu klua masuk duit kt situ mmg tulh peluang diorg. Korg suma jgn kata aku ni kedekut plak psl xnk derma. Aku ada jgk derma sblm ni. Kdg2 org yg sama jgk aku bagi.

Bkn apa, kes mcm ni ada klua kt TV. Aku xnk korg tertipu dgn helah cmni. Mana tau ni suma sindiket lebih2 lagi keadaan ekonomi yg tenat skang. So, kepada semua awasilah perbuatan sebegini. Kalau korg jumpa org yg sama minta sedekah time korg mkn, ckp je korg dh bg dh. Kalau korg xde duit kecil nk derma then bdk minta sedekah tu kata ada duit tukar, korg jgn terpedaya. Confirm dia xbagi duit tukar. So guys, beware of this activity. Derma kt masjid/surau pn cukuplah. Dpt pahala jgk :)

0 comments: (+add yours?)